Singurul tip de continut care conteaza

Content-ul pe care il creezi nu genereaza nici o reactie?

Daca ai curiozitatea sa cauti online idei si tipuri de continut, vei gasi liste interminabile cu tot felul de sugestii clasice, indraznete si uneori nonconformiste.

Ar fi in regula sa te folosesti de ele, exceptand faptul ca acelasi lucru il face multe milioane de oameni.

Imi amintesc ca atunci cand am inceput sa scriu, acum niste multi ani in urma, cautam infrigurat tutoriale, scheme, formule, doar doar voi putea emula ‘succesul’ celor de la care ma inspiram.

Stiu ca, acum, acelasi lucru il face oricine care incearca sa creeze continut. Este de inteles.

Orice ai face, sa nu pierzi din vedere singurul tip de continut care conteaza.

Si anume…

Efectul pe care vrei sa il produca cititorului ceea ce scrii.

Acesta este marele ‘secret’.

Nimic altceva nu conteaza:

  • Nu are importanta cat este de scurt sau cat de lung este;
  • Nu conteaza ce format are – scris, grafic, audio, video;
  • Nu trebuie sa fie perfect.

Si, din nou, stiinta ne vine in ajutor.

Conform unor studii, sunt cateva sentimente pe care noi oamenii le simtim intens:

  • Fericire;
  • Tristete;
  • Frica;
  • Furie;
  • Surpriza.

Informatiile de mai sus, folosite inteligent, te pot ajuta sa creezi continut cu impact in randul celor carora te adresezi.

Succes la scrieri.

Construieste de jos in sus, nu altfel

De jos in sus si cu rabdare.

Am fost destul de activ in ultima perioada pe Linkedin, pentru simplul motiv ca este canalul cel mai potrivit pentru mine.

Pe repede inainte, pe langa expunerea pe care am dobandit-o, clienti noi care sa imi sustina business-ul, am intalnit un fenomen ciudat, cel putin pentru mine.

Vorbesc de ACEL mesaj primit de la un strain, de preferinta in primele minute de la conectare, prin care ti se face o oferta, fara sa fi intrebat daca si doresti acest lucru.

Curios, m-am uitat si in feed sa vad daca se intampla si acolo acelasi lucru.

Asa cum ma asteptam, aproape 80% dintre postarile analizate, vand ceva, intr-o forma sau alta.

Privind imaginea de ansamblu, detasat, iti poti da seama usor ca o asemenea abordare este fundamental gresita.

Pentru a putea avea oportunitatea de a veni in intampinarea unui posibil client, cu un produs sau un serviciu, trebuie sa urmezi secventa corecta de etape.

Si sunt doar 3, insa foarte importante si puternice:

  1. Construirea audientei;
  2. Pozitia pe care o adopti;
  3. Intentia si contextul ofertei.

Hai sa le detaliem un pic.

Audienta

Opinia generalizata este ca audienta ar fi acel numar, mic sau mare, de followeri – cu cat mai mare, cu atat mai bine.

Judecand dupa aceasta teorie, oricine are o baza mare de urmatori, ar trebui sa aiba si succes.

In realitate, lucrurile nu stau tocmai asa.

Audienta reala este formata din acei oameni care interactioneaza cu tine, intr-un fel sau altul. Fie ca vorbim de likes, shares, comentarii etc.

Complementar, mai poti adauga si utilizatorii tacuti, cei care nu interactioneaza in nici un fel, dar le-a fost atrasa atentia. Din pacate nu se poate obtine un numar exact, dar din experienta pot spune ca aceasta ‘formatiune’ exista in procent de 10%-20%.

Cam asta este despre audienta in sine.

Cum o construiesti?

9 din 10 specialisti in marketing, ti-ar spune clar si raspicat ca „trebuie sa generezi continut relevant pentru audienta ta.”

Nu spun ca este gresit doar ca a devenit un cliseu des folosit, fara adaugirile si explicatiile de rigoare.

Pentru a afla raspunsul la intrebare, va trebui sa trecem la etapa 2.

Pozitionarea

Prin pozitie ma refer la modul orin care comunci, ce comunici si cum o faci, in esenta, cum vrei sa fii tinut minte..

Orice tip de continut este compus din suma pasiunilor/valorilor si intereselor pe care le ai, iar intersectia dintre cele doua genereaza idei.

Dar vor fi relevente pentru audienta ta?

Hai sa vorbim un pic si despre relevanta.

Eu proiectez si construiesc website-uri. Este activitatea mea principala.

Ar fi relevant pentru audienta mea sa creez constant continut in jurul activitatii mele? La prima vedere ar parea ca da.

Stiu insa sigur ca cei care corespund avatarului clientului meu ideal ar fi foarte plictisiti si dezineteresati. In fond, carui antreprenor i s-ar parea interesant cum am tras 3 linii in Photoshop sau de ce am ales un anume font?

In schimb, am ales alta abordare.

Daca am ramane la formula de mai sus, pasiunea mea este design-ul, iar interesul este de oferi un produs final profitabil, cu efect ‘wow’, atat pentru client, cat si pentru userul final.

Cele 2, combinate cu personalitatea mea, ma ajuta sa generez idei de continut ce stiu ca sunt interesante pentru audienta mea:

  • de fiecare data cand am ocazia, scot la iveala practici si abordari mincinoase folosite de alti designeri sau oameni de marketing;
  • nu ma feresc sa abrob sau sa dezaprob diferite concepte sau convingeri;
  • incerc pe cat posibil sa indrum oamenii catre simplitate (in exprimare, in design etc).

Tot ce am scris mai sus se rezuma la un singur cuvant: pozitionare. Scopul este sa influentezi, intr-o masura sau alta, pe acei oameni care fac parte sau vor face parte din audienta ta si care corespund profilului clientului ideal.

De indata ce ai ajuns la acest rezultat, poti trece cu usurinta la etapa finala si anume…

Oferta

Acesta este un subiect pe care multi oameni il abordeaza eronat.

Prin oferta nu se intelege ceea ce ai de oferit, produs sau serviciu, ci faimoasa intrebare “Eu cu ce ma aleg”?.

Intorcandu-ne la ideea de la care a pornit acest articol, crezi ca cei care trimit ACELE mesaje in privat, se gandesc la tine? Binenteles ca nu. Posibil sa aiba target-uri lunare pe care trebuie sa le respecte sau pur si simplu vor sa vanda oricui.

Raspunde-ti la intrebarile de mai jos, dar mergi mai departe de latura financiara:

  • Cu ce intentie ma duc catre acel posibil client?
  • Este contextul potrivit?
  • Momentul este bine ales?

Cu raspunsurile scrise pe foaie, garantat abordarea ti se va schimba in bine si chiar daca acel posibil client nu da curs invitatiei tale, sigur va te va retine si cand va fi pregatit, va veni el spre tine.

De jos in sus si cu rabdare

Chiar daca acest articol poate parea un soi de mic ghid de vanzari, este departe de a fi asa.

Am vrut sa subliniez doar faptul ca pentru a ajunge in raza de atentie a unui client, pentru a putea sa il influentezi intr-un mod pozitiv, trebuie sa pleci de jos si sa construiesti temeinic, pas cu pas.

Online, se cheltuiesc anual sume exorbitante pe publicitate lasand cumva in planul doi ceea ce este mai  important si anume, autenticitatea.

Sper ca ti-a fost util ceea ce am scris aici.

Blogging-ul este un joc al rabdarii

Este foarte simplu pentru oricine sa creeze un blog.

In acelasi timp, se dovedeste a fi o sarcina dificila, daca nu incredibil de grea, dezvoltarea lui pe o perioada medie sau lunga de timp.

Voi incerca in acest articol sa te incurajez si chiar sa iti dovedesc de cat de putin ai nevoie pentru a castiga 10.000eu lunar, cu ajutorul unui blog.

Sa incepem cu…

Consistenta

Poate unul dintre cel intalnit motiv de renuntare, este consistenta in a publica articole de calitate, constant.

Entuziasmul este la cote ridicate in primele cateva saptamani, dar usor incepe sa isi piarda influenta pe masura ce timpul trece.

Am dreptate, nu?

Cauza principala este presupusa dificultate in a scrie periodic materiale de interes pentru utilizatori.

Am spus presupusa pentru ca ‘problema’ nu este reala.

Sa iti explic de ce.

Toti oamenii sunt pasionati de diferite lucruri si au anumite puncte de interes. Fara exceptie.

Cand cele doua se intersecteaza, se formeaza idei. Iar aceste idei… ai ghicit, se pot transforme in articole, materiale video etc.

Spre exemplu, esti pasionat/a de marketing, iar un punct de interes ar putea fi calatoriile.

In orice moment, poti genera articole despre marketing-ul in turism, dar micronisat:

  • cum se pot promova pensiunile scotand in evidenta nu conditiile de cazare, ci mai degraba imprejurimile si activitatile;
  • poti vorbi despre customer care dupa o minivacanta pe care ai avut-o;
  • sfaturi despre fotografia de locatie;
  • ce mancare este specifica zonei respective si cum influenteaza decizia clientului.

Ideile de mai sus le-am generat in mai putin de 5 minute si fara sa fac vreun efort.

Imi imaginez ca nici tie nu ti-ar fi greu, atata timp cat permiti ca pasiunile si interesele sa se ‘ciocneasca’.

Sa continuam cu…

Asteparile (nerealiste)

Omul, in adancul lui, va face intotdeauna proiectii, oricat de nebunesti ar fi ele. Si cand nu ajunge, de preferat foarte repede, la rezultatul asteptat…

Exact! Renunta.

Inainte de a te gandi sa iti creezi un blog, aseaza pe o foaie borne realiste pe care vrei sa le atingi.

Poti incepe in a-ti seta, ca scop, ca in primele 2 luni sa atragi 50 de vizitatori zilnic. Este realistic.

Sa castigi 1000eu, in primele 2 luni, doar cu ajutorul unui blog, este… ireal.

Numitorul principal in succesul oricarui blog, este traficul organic care va creste in timp, gradual.

Astepatarile tale, oricare ar fi ele, vor trebui sa ia in considerare acest aspect.

Inca un lucru…

Construieste relatii

Stii cum poti castiga 10.000eu pe luna dintr-un blog?

Ecuatia este foarte simpla.

Tot ce ai nevoie este ca 250 de oameni, sa iti genereze, in fiecare luna, 40eu fiecare.

Exact. Ai nevoie doar de 250 de vizitatori loiali.

Dar stii de ce este atat de greu pentru multi sa atinga acest prag?

Nu au rabdarea de a investi timp intr-o relatie solida cu acei 250 de oameni.

Se uita doar la numarul de vizitatori zilnici si, evident, renunta dupa o anumita perioada, convinsi ca ‘blogging-ul nu merge’.

Arata interes real, comunica, la nivel personal, cu cei care te urmaresc si pe termen lung nu vei avea decat de castigat.

Blogging-ul iti va testa rabdarea asa cum nu ai crezut ca va fi posibil.

De fiecare data cand vei simti ca esti aproape sa renunti, opreste-te din ceea ce faci, ia o pauza si revino cu forte proaspete.

Daca nu functioneaza, gandeste-te ca nu ai nevoie decat de 250 de oameni pentru a castiga, lunar, 10.000eu.

DOAR 250.

Nu esti copywriter daca doar stii sa scrii corect

Oricine poate scrie despre orice isi doreste. Dar nu oricine poate fi copywriter. Cum zice francezu’, ‘Deal with that’.

Mi-am dorit sa scriu acest articol pentru a incerca sa trag eu o linie (uitata sau chiar ignorata de multi) intre a fi content writer si copywriter.

Chiar daca astazi o gramada mare de omi si oame, din industria asta a cuvintelor, ase autointituleaza ‘copywriter’, realitatea este de fapt alta, un pic dureroasa: 90% sunt de fapt creatori de continut aka content writeri.

Daca pe langa asta mai adaugam si faptul ca oricine isi inchipuie ca daca stie sa scrie corect si/sau citeste 50 de carti pe an, se poate autointitula copywriter… situatia nu este deloc imbucuratoare.

Dovada? Textele reclamelelor din online sunt mediocre spre dezastruoase. Este adevarul pe care zic sa nu il ascundem.

Ce este un copywriter si ce face?

Daca ar fi sa ne luam dupa Wikipedia, un copywriter are ca obiect de activitate scrierea textulor pentru publicitate/promovare.

Este destul de simplu la prima vedere, insa pentru a ajunge ca ceea ce scrie sa produca efectul asteptat de catre client, copywriter-ul are nevoie de mult mai mult decat sa stie sa scrie corect.

Eu ma gandesc la el ca fiind un fel de cameleon, capabil sa se conecteze la brand-ul cu care lucreaza in prezent, iar apoi sa isi dea reset s.a.m.d.

Hai sa vedem impreuna ce skill-uri sunt necesare pentru ca un copywriter sa fie numit ‘copywriter’.

1.Studiu de piata/research

Pare la mintea cocosului dar sunt multi care se prezinta ca fiind copywriteri si dupa semnarea unui contract sar imediat la etapa de scriere propriu-zisa.

Evident ca este complet gresit.

Pentru a sti ce si cum sa scrii, ai nevoie sa intelegi produsul/serviciul, sa te familiarizezi cu brand-ul respectiv.

Deasemenea, este obligatoriu sa stii ce probleme/frici/temeri au clientii finali.

Pentru a obtine acel text sau texte care ‘misca’, ai nevoie sa arati curiozitate fara limite. Esi obligat sa cunosti piata careia te adresezi.

2.Abilitatea de a accepta feedback

Nu orice material scris va fi si cel potrivit. Un copywriter este nevoie sa accepte feedback din partea clientilor. Adica e un fel de ‘musai’.

Din experienta pot spune ca o parte dintre copywriterii cu care am colaborat, au o doza foarte mare de aroganta. Pentru aceasta categorie de ‘experti’, nu exista draft/varianta 1/varianta 2 s.a.m.d.

Cei care isi iau meseria in serios, inteleg importanta acestei etape si se ‘muleaza’ pe dorintele clientului si a pietei respective.  Anumite industrii sunt mai greu de inteles si pot aparea dificultati in gasirea tonului si a cuvintelor potrivite, precum si felul in care se descrie un produs sau serviciu.

De aceea esti obligat sa accepti ca ‘nu ai nimerit-o din prima’.

Cine poate…

3. Simplificarea informatiilor

Am spus la punctul 1, ca ar trebui sa ai abilitati de research. Sa stii ce cauti si unde sa cauti informatii.

La fel de important este si ceea ce faci cu ce ai aflat. Din muntele de informatii culese, un copywriter trebuie sa stie sa sintetizeze, sa simplifice la maxim mesajul pe care vrea sa il transmita.

Din nou, cine poate si cine stie sa faca acest lucru…

4. Abilitatea de a scrie titluri

Stiu, poate parea o mica prostioara, dar un copywriter BUN, stie ca titlul este cel care se observa primul. De aceea, pentru ca textul creat sa genereze conversii, scrierea de titluri clare, atragatoare, este un ‘musai’ pentru orice copywriter care se crede copywriter.

Nu vreau sa arat cu degetul intr-o directie sau alta, dar uite-te atent la reclamele pe care le vezi. Cate din 10 iti atrag atentia doar datorita titlului?

Exact. Despre asta vorbesc…

5. Cunostinte despre sales funnel

La prima strigare, ai putea crede ca doar ‘omu’ de marketing’ este nevoit sa stie ce este un sales funnel si care sunt etapele care il compun.

Aici se greseste, flagrant chiar.

Intrebare: cum poti livra un text care ajuta la cresterea vanzarilor, daca nu stii in ce etapa a funnel-ului este cel caruia te adresezi?

Raspuns: nu poti.

Nu voi intra in amanunte legate de ce este un sales funnel etc, insa de aici din bula mea consider ca un copywriter ar trebuie sa stie mai mult decat notiuni de baza.

Evident, cine poate…

Trasul liniei

Dupa cum se poate observa, sper, nu este de ajuns sa scrii corect pentru a te prezenta ca fiind copywriter. Asta este un fel de mit.

Chiar daca suna un pic secsi, ‘DA, sunt copywriter!’, foarte putini chiar se pot numi asa. Restul (cel mai multi din pacate) sunt doar creatori de continut, cel mult mediocru.

Chiar daca tonul meu este usor pesimist, exista si o rezolvare.

Daca un procent de 20% dintre acei multi creatori de continut si-ar aprofunda cunostintele, sunt mai mult ca sigur ca vom vedea din ce in ce mai multe reclame cu impact pozitiv.

Nu ne ramane decat speranta si eu cam cred in ea.

O fi de la varsta…

Statul roman este cel mai prost antreprenor

Chiar daca sintagma ‘clientul nostru, stapanul nostru’ este gresita, o voi folosi in acest articol ca sa arat cat de indiferent este statul roman ca antreprenor cu clientii sai, adica noi.

Daca arunci un ochi in online, citesti un pic despre ce implica a avea o afacere si despre inevitabilele trenduri anuale, iti vor sari in ochi 2 expresii care se tot repeta: customer service si customer experience.

Se folosesc ca diferentiatori intr-o piata aglomerata, saturata. Tu, eu, toti cei care isi doresc sa urce pe scara succesului, ne concentram pe ele sau macar ar trebui sa o facem.

In schimb, statul roman ce face? Pe tine ca si client fidel (pentru ca nu ai ce face), te priveste cu aroganta si dispret.

Efectul? Romania in ultimii 10-15 ani a pierdut foarte multi clienti, niste multe milioane.

Pentru o afacere de orice dimensiune, sa isi piarda clientii atat de accelerat, inseamna faliment. Punct.

Exista evident si o rezolvare. Pivotezi. Te concentrezi pe client. Nu haotic, nu exagerat. Dar o faci. Nu ai incotro.

Inca o data, statul roman, atreprenorul, ce ‘executa’? Abosulut nimic. Continua cu aceeasi abordare. Va da faliment asa cum ar face-o  o afacere simpla? Mai mult ca siur ca nu, dar nici bine nu ii va fi.

Continuam.

Ca antreprenor, ti se recomanda sa ii oferi clientului tau confortul de care are nevoie pentru a-l multumi si pentru a-l convinge sa se intoarca la tine.

Cum faci asta? Daca ai shop online, te asiguri ca procesele de cumparare, de livrare, de customer service, functioneaza si fac clientul fericit.

Daca oferi servicii, il ajuti cu sfaturi, ii oferi exact ce are nevoie, chiar si il educi.

Pe scurt, ai grija de client.

Acum pe lung sau pe diagonala, ofera statul roman ceea ce tu oferi clientilor tai?

Cu mici exceptii, de ordinul nano-procentelor, NU, nu o face.

Poate echipa care managerieaza afacerea numita Romania, CEO-ul, CFO-ul s.a.m.d., vrea sa o faca bine, dar ca toate echipele de pana acum, nu prea au cu ce.

Ori sunt incapabili (ca multi altii pana la ei), ori fac lucruri pentru buna starea lor proprie (ca foarte multi altii dinaintea lor).

Intr-o companie privata, intr-o afacere, cine nu se ridica la nivelul cerut, pleaca acasa. ‘Te pupa fratili tau dar nu esti bun pentru noi’.

Inca o data, ce face statul roman cu angajatii sai care nu performeaza? Din nou, absolut nimic. 

In imbecilitatea lui, ii pastreaza in continuare. De zeci de ani, aceeasi oameni neproductivi, pe aceleasi posturi. Oare tu daca ai face asa ceva, ce efect ar avea supra afacerii tale?

Usor de raspuns.

Mai departe

Un alt lucru important pentru un antreprenor este sa ofere acces cat mai usor la ce ofera. Fie ca este vorba despre produse sau servicii, clientul trebuie sa acceseze usor ceea ce ii oferi.

Si sa fim sinceri. Nu stiu daca ai de ales. Altfel, facturi incasate, ciuciu.

Deci, in continuare, ai grija de clientii tai.

Statul roman, ca antreprenor, cum ofera acces usor la ce imi ofera mie ca si client?  

Simplu, NU o face.

Absolut toate serviciile si produsele care iti sunt oferite, sunt foarte greu de accesat – sanatate, invatamant, siguranta, turism.

In aceste conditii, te intrebi, retoric, cum de inca Romania mai are ‘clienti’? Iarasi simplu. Monopol. 

Se stie ca nu ai de ales, multi dintre noi nu avem de ales, asa ca managerii de departamente, angajatii de la cel mai mic, la cel mai mare, nu depun nici un efort pentru a-ti face experienta de client cat mai placuta.

Exista si un sfarsit?

Multi trag speranta ca da, ca si mine de altfel. Sfarsitul unei experiente dezastruoase ca si client al statului roman. Se va intampla? Probabil ca da, dar in niste multi zeci de ani.

Dar daca statul roman este cel mai prost antreprenor, se afla pe primul loc in ceva: este cel mai bun angajator. Departementul de HR probabil este invidiat de multi oameni din recrutare.

P.S. Daca Romania ar avea pagina oficiala de Facebook, ce rating ar avea?

Cat de nefericit esti atunci cand nu ai like-uri?

Trebuie sa recunoastem ca, oarecum, traim intr-o lume cam de speriat. Social Media a ajuns sa ne conduca viata, determinand ce postam, cum postam, ce text inteligent atasam unei imagini s.a.m.d.

Stateam de vorba zilele trecute cu un amic despre acest fenomen – discutia a fost mai mult un fel de plangere de mila reciproca. Dupa niste minute triste, deprimante chiar, am ajuns impreuna la concluzia ca ‘boss, nu merita’.

Este foarte usor sa cazi in capcana comparatiei, gen sa iti compari viata ta cu a celorlalti, prin prisma a ceea ce vezi in Social Media – acele selfie-uri perfecte, la virgula chiar, in care apar doamne, domni, domnisoare, cupluri in diferite ipostaze si care strang sute, mii de like-uri.

Fericire pe metru patrat.

Retoric, ma intreb oare cat de multa ‘bucurie’ exista cu adevarat in toata aceasta parada si cat este de fapt fake impression ….

Ca efect secundar, dupa toata aceasta punere in scena, inevitabil, te uiti pe conturile tale si observi ca la tine bate un vant aspru de toamna mohorata.

Si ghici ce? Ajungi la concluzia ca viata ta e de rahat!

Numarul de like-uri NU te defineste ca persoana

Este o ‘presiune‘ mare pe umerii celui care vrea sa fie like-uit pe Social Media.

Cauta zi de zi infrigurat cele mai reusite imagini, doar pentru a se simti placut, iubit de o ceata, mai mare sau mai mica, de altii exact ca el.

Simte ceva inaltator atunci cand arata cu trufie de cocalar online-ist, ce viata perfecta are si cat de ‘cool’ este.

Pe cand tu… esti vai de mama ta, cum se zice pe la noi. In ochii multora esti masa neglijabila, DOAR pentru ca ai 10 like-uri la poza pe care ai postat-o acum 2 zile.

DAR tu ai ceva ce cel descris mai sus nu are…

Esti AUTENTIC!

Nu ai o imagine falsa, fabricata, doar de dragul de a strange cat mai multe like-uri. Nu, TU cel cu 10 like-uri esti cel real, cel pe care daca cineva il intalneste maine, va ramane uimit cat de asemanator esti cu profilul din Social Media.

Si asta dragii mei in ziua de azi, poate intra in tolba cu CALITATI.

Viata inseamna mai mult decat ‘faima’ pe Social Media.

Nu stiu despre voi, dar uneori simt ca am nevoie de o pauza.

Stiu ca toate indemnurile celor care lucreaza in Social Media este sa nu te opresti! ‘Posteaza ca altfel te pierde alogoritmul pe drum.’

Sincer? Eu de fel sunt in modul je me fous, asa ca am decis de mult timp sa nu imi las viata condusa de vanitate.

Nu iti voi arata la ce restaurant am fost si ce ‘bunatati’ am mancat; nimeni nu va stii cat de fericit sau abatut sunt in anumite momente; nu imi voi face poza aratand ce mi-am luat de imbracat.

Sunt mult mai multe de spus, asa ca pentru moment inchei prin a spune atat: cele mai frumoase amintiri sunt cele care se intampla departe de ecranul telefonului.

I.G.