„Gratuit”, a fost numit cel mai puternic cuvânt din istoria marketingului.
A fost catalogat ca fiind cel mai suprautilizat și supraevaluat cuvânt, când de fapt nu este nimic mai mult decât un truc folosit pentru a seduce și adesea a înșela consumatorul.
Mulți vor spune că funcționează pentru că declanșează un răspuns emoțional puternic – cumva se creează percepția că nu trebuie să oferi nimic în schimb.
Alții vor spune că nu funcționează, deoarece răspunsul emoțional pe care îl declanșează nu este întotdeauna pozitiv.
De asemenea, atunci când oferi ceva gratuit, valoarea acelei gratuități este percepută ca fiind aproape de zero – sunt și excepții ca de exemplu „transport gratuit”.
Unde și când se folosește greșit „Gratuit”?
La o simplă navigare pe website-uri sau bloguri, aproape mereu găsim câte o „momeală” și toate folosesc același ton: Descarcă GRATUIT…, Înscrie-te GRATUIT…, etc.
Am folosit cuvântul momeală pentru ca exact asta este.
Scenariu comun: primești un PDF obscur, cu informații pe care le știai deja, PDF de care uiți in cel mult 2 zile.
Dar!
L-ai primit gratuit?
Ai putea crede că da, doar că, așa cum știm toți, această „gratuitate” nu se obține decât dacă oferi unele date despre tine la schimb: nume, prenume, email etc.
Personal, îi compătimesc pe cei care cred că cineva care descarcă… ceva, poate fi etichetat ca lead.
Vocea interioară: 50 de lead-uri săptămâna asta… Vai! Ce bun sunt! În sfârșit o să îmi iau Bemveu’!
A nu se înțelege că sunt împotriva construirii de comunități, pentru că de fapt culegerea de emailuri asta este.
Ceea ce spun este că, din orice perspectivă ai privi, momeala unei gratuități, creată cu scopul de a convinge oamenii să se înscrie într-o… ceva, nu este altceva decât înșelotărie.
Următoarea întrebare logică este…
Va atrage „gratuit” tipul de clienți pe care îl dorești?
Prea mulți, asa ziși experți în marketing, folosesc „gratuit” ca pe un cârlig. Fie nu pot veni cu ceva convingător de spus despre produs sau serviciu, fie nu doresc să depună niciun efort.
Vorba românului „Lasă că merge și așa”.
În multe cazuri, „gratuit” este un clișeu pe care antreprenorii și agențiile de marketing consideră că ar trebui introdus în strategia de marketing.
Spre exemplu, să vorbim despre estimările sau consultațiile gratuite.
Intuiești ce valoare poate avea pentru un posibil client?
Răspuns: zero (0).
De ce?
Oamenii prețuiesc produse/servicii pe care le plătesc.
Ai primit vreodată, gratuit, un tricou de la un candidat la primărie? Ai avut grijă de el așa cum faci cu cel pe care ai plătit 200lei sau mai mult?
Exact!
Pe lângă partea financiară, ne „lovim” și de un principiu psihologic.
Rămânând pe exemplul consultaților gratuite, atunci când un antreprenor vrea să facă o schimbare majoră în business-ul lui, este obligat să-și schimbe mentalitatea.
O știm cu toții.
Crezi ca o sesiune gratuită de… ceva, îl va ajuta?
Crezi că este tipul de client pe care ți-l dorești?
Care este abordarea corectă?
Răspunsul la această întrebare nu este universal valabil și oricum fiecare are părerea lui.
Însă, ce aș face eu?
Aș șterge definitiv cuvântul gratuit, atât din materialele de promovare, website, blog, cât și din minte.
Daca aș avea PDF-uri de oferit, le-aș oferi fără a condiționa oamenii să imi ofere mailul.
Aș da cuvăntului „gratuit” adevăratul sens.
Fără obligații.
Și nu aș folosi „Descarcă gratuit„, ci doar „Descarcă„.
Eficient? Contraindicat?
Doar testând putem avea răspunsuri concrete.