Parere sincera despre ‘fabrica de logo-uri’

Logo-ul este reprezentarea vizuala a unui brand, nu este branding.

Intr-un mediu online dinamic, industria de graphic design este si ea in continua schimbare. Freelanceri, agentii, apar si dispar de pe o zi pe alta. In acelasi timp, se nasc business-uri noi, iar cele care nu pot tine pasul cu schimbarile ciclice, se desfiinteaza.

In toata aceasta agitatie, se evidenteaza serviciile de graphic design care incearca (eronat) sa impuna idea ca logo=branding.

Numerosi antreprenori cad in capcana crezand ca un logo le va creste afacerea, asa cum le-a fost promis. Dupa cateva luni de eforturi mai mici sau mai mari, ajung la concluzia ca cei care lucreaza in marketing, in special cei din industria de design, nu sunt altceva decat niste impostori.

Personal nu ii condamn. Atunci cand li se prezinta cu sule si trambite ca ‘fara logo nu faci nimic’, este greu sa nu simta un soi de anxietate, chiar o teama, falsa dupa parerea mea.

Un logo nu te va ajuta niciodata sa vinzi mai mult. Un logo nu iti va creste cota de piata. Un logo nu iti va ajuta cu nimic business-ul.

Ce o va face in schimb este branding-ul – un subiect pentru alt articol.

Sa va ofer un exemplu din ‘lumea buna’.

Chris Do este fara doar si poate un nume important in design. Ofera atat de multe materiale educationale, incat cu greu nu ai reusi sa inveti ceva de la el. A reusit sa stranga in jurul lui o comunitate numeroasa, care il aprecieaza si il urmareste cu atentie.

Si totusi, este ceva fundamental gresit in aceasta mica poveste de succes, ceva este fals.

In toate materialele pe care le pune online, Chris vorbeste despre crearea unui logo, dupa toate normele vechi si noi. Esti obligat sa urmezi anumite principii de design, de compozitie, de aliniere etc.

In acelasi timp, ii indeamna pe toti ca nu cumva sa se saboteze singuri si sa lucreze ieftin, cu alte cuvinte nu ‘ai voie’ sa creezi un logo fara sa ceri in schimb de la $5000.

Prapastia care se creaza intre aceasta abordare oportunista si realitate este imensa.

De ce, te-ai intreba?

In imaginea de mai jos sunt 2 logo-uri. Futur este brand-ul Chris Do de fapt, iar Blind este agentia creata de Chris Do.

Te-ai fi asteptat la altceva, sunt sigur. Eu nu.

Ce ne spune de fapt grafica din imaginea de mai sus?

Ca in realitate, ponderea unui logo in ecosistemul de brand este mica spre infima – chiar daca insasi Chris Do spune altceva. De aceea, personal, mi se pare absurd spre ridicol sa ceri pentru crearea unui logo mii sau chiar zeci de mii de dolari.

Care ar fi pretul corect te intrebi? Pentru piata din Romania intre 300 si 800eu, maxim (totul se anuleaza atunci cand lucrezi cu companii mari spre foarte mari).

Dar si aici exista o ‘virgula’. Cand ne abordeaza un client, vorbesc de ‘copilul meu’, agentia de branding KlientUp, NICIODATA nu luam proiecte care implica doar crearea unui logo.

Nu o facem din aroganta, ci pentru ca nu putem oferi valoare, nu putem ajuta cu adevarat un brand doar ‘desenand’ un logo si in acelasi timp nu ‘vindem’ iluzii.

Rezumatul acestui articol este lesne de anticipat: nu te focusa pe logo, ci pe branding.

P.S. Ne putem conecta pe Linkedin sau poti intra si tu in Bunkăr, nu ne vede nimeni acolo.