An de an, in mediul online international, apar studii, predictii, chiar trend-uri, despre marketing online.
Unele informatii nu sunt noi, cimentand astfel supozitiile anterioare, pe cand altele intra in categoria „noutati” – lumea este intr-o continua miscare/dezvoltare/schimbare.
Ce fac specialistii din Romania cu aceste indrumari?
De cele mai multe ori, nimic. Chiar se uita amuzati, afirmand pe unde au posibilitatea (live-uri, podcast-uri etc), ca „asa ceva nu merge in Romania„.
Sa ne oprim putin la aceasta sintagma.
Daca esti in marketing de cel putin 10 ani si incerci sa dai timpul inapoi, poti realiza ca „asa ceva nu merge in Romania” a fost si este in continuare sustinut de catre marii jucatori din piata.
Evident ca orice „entuziast” a preluat informatia si a dat-o mai departe, intrand in scena efectul bulgarului de zapada.
Si acum se naste intrebarea logica: De ce ar spune cineva asa ceva?
Este Romania o tara de prosti, inapoiati, asa cum sustin multi?
Ca si consumatori, suntem noi atat de diferiti fata de restul lumii?
Evident ca nu.
Eu suspectez 2 motive pentru care „asa ceva nu merge in Romania” inca este perpetuat in online:
- Cei care lanseaza acest zvon, sa ii zicem, nu stiu sau nu au capacitatea profesionala pentru a implementa acele strategii/abordari si incearca sa ii tina si pe altii pe loc.
- „Adormirea” competitorilor, lansand periodic astfel de afirmatii, in timp ce ei se ocupa de implementarea noilor tehnici de marketing.
Oricare ar fi cauza stagnarii specialistilor de marketing din Romania si implicit a intregului ecosistem online, cei care platesc factura sunt clientii si clientii clientilor.
Hai sa vedem impreuna cateva exemple din categorii diferite.
Promovare online
Este o ramura a marketing-ului online care pe mine personal ma fascineaza.
Care este reteta clasica adoptata de 90% dintre agentiile din Romania?
Daca este un business de servicii, se fac reclame direct pe pagina sau paginile de servicii, cu retargeting via bannere pe aceleasi pagini.
Daca este un magazin online, se creaza reclame pe feed-ul de produse, cu retargeting agresiv.
Aceasta abordare functiona acum 5-6 ani. Astazi, aceeasi formula nu face decat sa consume inutil fondurile de promovare ale clientilor si sa enerveze consumatorii.
Ca toata imaginea sa fie completa, sa nu uitam de banner blindness, lucru nebagat in seama de multe agentii de promovare.
Ce se poate schimba?
Urmaresc atent discutiile interesante din online si termenul care se foloseste des, cam de la jumatatea lui 2020, este H2H.
H2H (Human to Human), spun cei in masura sa o faca, este noua abordare din marketing – B2B sau B2C pare sa se dizolve ca si termeni.
Evident ca si situatia pandemica a accelerat aceasta schimbare de atitudine, doar ca, spre exemplu, Hubspot a scris despre acest subiect in 2014, iar Inc din 2018, asa ca, in opinia mea, decalajul este enorm.
Ce poate face o agentie de promovare?
Judecand dupa impresiile si parerile adevaratilor specialisti din domeniu, arta de a vinde, fara a vinde, este cea castigatoare.
Sau in loc sa se promoveze serviciile si produsele in sine, tot de la adevaratii specialisti vine recomandarea ca transformarea sa fie scoasa in evidenta.
Se pot aplica usor indrumarile de mai sus?
In opinia mea, daca exista cunostintele necesare si deschidere spre consumator si nu doar catre profit, da, atat agentia cat si clientul/clientii, se pot alinia, impreuna, noilor tendinte.
Promovarea online, nu poate functiona fara copywriting asa sa vorbim si despre…
Copywriting
De cate ori ai fost atras/a de un text/mesaj vazut intr-o reclama sau pe un website?
Garantez ca de putine ori.
Cu mici exceptii, copywriting-ul nu este luat in seama nici de catre antreprenori, nici de catre (culmea), agentiile care ofera acest tip de servicii.
Motivul este unul simplu si nu chiar usor de digerat: in Romania se pune egal intre copywriting si content writing.
Datorita acestui fapt, pot afirma fara rezerve, ca piata noastra este dominata de content writeri.
De aici si calitatea slaba spre foarte slaba a multor materiale din online-ul nostru.
Ce se poate schimba?
Atat agentiile care ofera servicii de copywriting, cat si cei care se autointituleaza „copywriteri”, sunt obligati sa isi creasca cunostintele lucru care va duce, evident, la cresterea calitatii serviciilor.
In opinia mea, nu esti copywriter doar daca stii sa scrii corect.
Ca informatie suplimentara, citeste care este originea sloganului Nike, Just do it.
Asta face si se asteapta de la un copywriter.
Sa mergem mai departe si sa vorbim despre…
Branding
La fel ca si copywriting-ul, branding-ul este inteles total gresit de catre agentii in primul rand, atitudine care arunca antrreprenorii intr-o mare dezinformare.
Unde este problema?
De cele mai multe ori, se pune egal intre branding si identitatea vizuala sau si mai rau, intre branding si logo – aproape toate acete materiale sunt create pe baza unor template-uri care nu vor reflecta niciodata ceea ce brand-ul respectiv vrea sa transmita.
Este lesne de inteles ca un numar destul de mare de business-uri, nu au beneficiat de avantajele pe care le pot avea in urma realizarii unui branding cap-coada.
In acelasi timp, sunt convins ca multi antreprenori nici nu au nevoie si nici nu se gandesc la branding – costurile nu sunt char mici.
Ce se poate schimba?
In Romania, astazi, 2021, cred ca sunt maxim 10 agentii care ofera servicii „curate’ de branding.
Pentru toate celelalte nu sunt decat 2 solutii:
- Ridica calitatea serviciilor, oferind exact ceea ce afirma si anume, branding cu B mare.
- Recunoasterea in fata clientilor aka transparentizare, ca nu ofera servicii de branding, ci doar de, spre exemplu, de identitate vizuala.
Aici am rezervele mele ca se va schimba ceva in viitorul apropiat, dar speranta moare ultima – eticul ar trebui sa primeze.
Curios/curioasa ce inseamna branding? Acest material te poate edifica.
In concluzie…
Online-ul din Romania este invechit
La prima vedere, acest mare gol de cunostinte aplicate/aplicabile, cat si de specialisti de marketing, in adevaratul sens al cuvantului, se poate crede ca este o veste nu tocmai buna.
Eu cred ca atat pandemia cat si acest timid wake up call, pot transforma radical, in bine, online-ul romanesc.
Consumatorii au inceput sa vada dincolo de promisiuni si de produse sau servicii.
Epoca in care „Eu sunt X, sunt cel mai bun, cumpara de la mine„, a apus de mult in culturile occidentale.
Da, suntem cu mult in urma.
Da, online-ul romanesc arata invechit.
Dar DA, se poate schimba, doar sa vrem.
Cu totii.