Oricine poate scrie despre orice isi doreste. Dar nu oricine poate fi copywriter. Cum zice francezu’, ‘Deal with that’.
Mi-am dorit sa scriu acest articol pentru a incerca sa trag eu o linie (uitata sau chiar ignorata de multi) intre a fi content writer si copywriter.
Chiar daca astazi o gramada mare de omi si oame, din industria asta a cuvintelor, ase autointituleaza ‘copywriter’, realitatea este de fapt alta, un pic dureroasa: 90% sunt de fapt creatori de continut aka content writeri.
Daca pe langa asta mai adaugam si faptul ca oricine isi inchipuie ca daca stie sa scrie corect si/sau citeste 50 de carti pe an, se poate autointitula copywriter… situatia nu este deloc imbucuratoare.
Dovada? Textele reclamelelor din online sunt mediocre spre dezastruoase. Este adevarul pe care zic sa nu il ascundem.
Ce este un copywriter si ce face?
Daca ar fi sa ne luam dupa Wikipedia, un copywriter are ca obiect de activitate scrierea textulor pentru publicitate/promovare.
Este destul de simplu la prima vedere, insa pentru a ajunge ca ceea ce scrie sa produca efectul asteptat de catre client, copywriter-ul are nevoie de mult mai mult decat sa stie sa scrie corect.
Eu ma gandesc la el ca fiind un fel de cameleon, capabil sa se conecteze la brand-ul cu care lucreaza in prezent, iar apoi sa isi dea reset s.a.m.d.
Hai sa vedem impreuna ce skill-uri sunt necesare pentru ca un copywriter sa fie numit ‘copywriter’.
1.Studiu de piata/research
Pare la mintea cocosului dar sunt multi care se prezinta ca fiind copywriteri si dupa semnarea unui contract sar imediat la etapa de scriere propriu-zisa.
Evident ca este complet gresit.
Pentru a sti ce si cum sa scrii, ai nevoie sa intelegi produsul/serviciul, sa te familiarizezi cu brand-ul respectiv.
Deasemenea, este obligatoriu sa stii ce probleme/frici/temeri au clientii finali.
Pentru a obtine acel text sau texte care ‘misca’, ai nevoie sa arati curiozitate fara limite. Esi obligat sa cunosti piata careia te adresezi.
2.Abilitatea de a accepta feedback
Nu orice material scris va fi si cel potrivit. Un copywriter este nevoie sa accepte feedback din partea clientilor. Adica e un fel de ‘musai’.
Din experienta pot spune ca o parte dintre copywriterii cu care am colaborat, au o doza foarte mare de aroganta. Pentru aceasta categorie de ‘experti’, nu exista draft/varianta 1/varianta 2 s.a.m.d.
Cei care isi iau meseria in serios, inteleg importanta acestei etape si se ‘muleaza’ pe dorintele clientului si a pietei respective. Anumite industrii sunt mai greu de inteles si pot aparea dificultati in gasirea tonului si a cuvintelor potrivite, precum si felul in care se descrie un produs sau serviciu.
De aceea esti obligat sa accepti ca ‘nu ai nimerit-o din prima’.
Cine poate…
3. Simplificarea informatiilor
Am spus la punctul 1, ca ar trebui sa ai abilitati de research. Sa stii ce cauti si unde sa cauti informatii.
La fel de important este si ceea ce faci cu ce ai aflat. Din muntele de informatii culese, un copywriter trebuie sa stie sa sintetizeze, sa simplifice la maxim mesajul pe care vrea sa il transmita.
Din nou, cine poate si cine stie sa faca acest lucru…
4. Abilitatea de a scrie titluri
Stiu, poate parea o mica prostioara, dar un copywriter BUN, stie ca titlul este cel care se observa primul. De aceea, pentru ca textul creat sa genereze conversii, scrierea de titluri clare, atragatoare, este un ‘musai’ pentru orice copywriter care se crede copywriter.
Nu vreau sa arat cu degetul intr-o directie sau alta, dar uite-te atent la reclamele pe care le vezi. Cate din 10 iti atrag atentia doar datorita titlului?
Exact. Despre asta vorbesc…
5. Cunostinte despre sales funnel
La prima strigare, ai putea crede ca doar ‘omu’ de marketing’ este nevoit sa stie ce este un sales funnel si care sunt etapele care il compun.
Aici se greseste, flagrant chiar.
Intrebare: cum poti livra un text care ajuta la cresterea vanzarilor, daca nu stii in ce etapa a funnel-ului este cel caruia te adresezi?
Raspuns: nu poti.
Nu voi intra in amanunte legate de ce este un sales funnel etc, insa de aici din bula mea consider ca un copywriter ar trebuie sa stie mai mult decat notiuni de baza.
Evident, cine poate…
Trasul liniei
Dupa cum se poate observa, sper, nu este de ajuns sa scrii corect pentru a te prezenta ca fiind copywriter. Asta este un fel de mit.
Chiar daca suna un pic secsi, ‘DA, sunt copywriter!’, foarte putini chiar se pot numi asa. Restul (cel mai multi din pacate) sunt doar creatori de continut, cel mult mediocru.
Chiar daca tonul meu este usor pesimist, exista si o rezolvare.
Daca un procent de 20% dintre acei multi creatori de continut si-ar aprofunda cunostintele, sunt mai mult ca sigur ca vom vedea din ce in ce mai multe reclame cu impact pozitiv.
Nu ne ramane decat speranta si eu cam cred in ea.
O fi de la varsta…