Statul roman este cel mai prost antreprenor

Chiar daca sintagma ‘clientul nostru, stapanul nostru’ este gresita, o voi folosi in acest articol ca sa arat cat de indiferent este statul roman ca antreprenor cu clientii sai, adica noi.

Daca arunci un ochi in online, citesti un pic despre ce implica a avea o afacere si despre inevitabilele trenduri anuale, iti vor sari in ochi 2 expresii care se tot repeta: customer service si customer experience.

Se folosesc ca diferentiatori intr-o piata aglomerata, saturata. Tu, eu, toti cei care isi doresc sa urce pe scara succesului, ne concentram pe ele sau macar ar trebui sa o facem.

In schimb, statul roman ce face? Pe tine ca si client fidel (pentru ca nu ai ce face), te priveste cu aroganta si dispret.

Efectul? Romania in ultimii 10-15 ani a pierdut foarte multi clienti, niste multe milioane.

Pentru o afacere de orice dimensiune, sa isi piarda clientii atat de accelerat, inseamna faliment. Punct.

Exista evident si o rezolvare. Pivotezi. Te concentrezi pe client. Nu haotic, nu exagerat. Dar o faci. Nu ai incotro.

Inca o data, statul roman, atreprenorul, ce ‘executa’? Abosulut nimic. Continua cu aceeasi abordare. Va da faliment asa cum ar face-o  o afacere simpla? Mai mult ca siur ca nu, dar nici bine nu ii va fi.

Continuam.

Ca antreprenor, ti se recomanda sa ii oferi clientului tau confortul de care are nevoie pentru a-l multumi si pentru a-l convinge sa se intoarca la tine.

Cum faci asta? Daca ai shop online, te asiguri ca procesele de cumparare, de livrare, de customer service, functioneaza si fac clientul fericit.

Daca oferi servicii, il ajuti cu sfaturi, ii oferi exact ce are nevoie, chiar si il educi.

Pe scurt, ai grija de client.

Acum pe lung sau pe diagonala, ofera statul roman ceea ce tu oferi clientilor tai?

Cu mici exceptii, de ordinul nano-procentelor, NU, nu o face.

Poate echipa care managerieaza afacerea numita Romania, CEO-ul, CFO-ul s.a.m.d., vrea sa o faca bine, dar ca toate echipele de pana acum, nu prea au cu ce.

Ori sunt incapabili (ca multi altii pana la ei), ori fac lucruri pentru buna starea lor proprie (ca foarte multi altii dinaintea lor).

Intr-o companie privata, intr-o afacere, cine nu se ridica la nivelul cerut, pleaca acasa. ‘Te pupa fratili tau dar nu esti bun pentru noi’.

Inca o data, ce face statul roman cu angajatii sai care nu performeaza? Din nou, absolut nimic. 

In imbecilitatea lui, ii pastreaza in continuare. De zeci de ani, aceeasi oameni neproductivi, pe aceleasi posturi. Oare tu daca ai face asa ceva, ce efect ar avea supra afacerii tale?

Usor de raspuns.

Mai departe

Un alt lucru important pentru un antreprenor este sa ofere acces cat mai usor la ce ofera. Fie ca este vorba despre produse sau servicii, clientul trebuie sa acceseze usor ceea ce ii oferi.

Si sa fim sinceri. Nu stiu daca ai de ales. Altfel, facturi incasate, ciuciu.

Deci, in continuare, ai grija de clientii tai.

Statul roman, ca antreprenor, cum ofera acces usor la ce imi ofera mie ca si client?  

Simplu, NU o face.

Absolut toate serviciile si produsele care iti sunt oferite, sunt foarte greu de accesat – sanatate, invatamant, siguranta, turism.

In aceste conditii, te intrebi, retoric, cum de inca Romania mai are ‘clienti’? Iarasi simplu. Monopol. 

Se stie ca nu ai de ales, multi dintre noi nu avem de ales, asa ca managerii de departamente, angajatii de la cel mai mic, la cel mai mare, nu depun nici un efort pentru a-ti face experienta de client cat mai placuta.

Exista si un sfarsit?

Multi trag speranta ca da, ca si mine de altfel. Sfarsitul unei experiente dezastruoase ca si client al statului roman. Se va intampla? Probabil ca da, dar in niste multi zeci de ani.

Dar daca statul roman este cel mai prost antreprenor, se afla pe primul loc in ceva: este cel mai bun angajator. Departementul de HR probabil este invidiat de multi oameni din recrutare.

P.S. Daca Romania ar avea pagina oficiala de Facebook, ce rating ar avea?

P.S. Ne putem conecta pe Linkedin sau poti intra si tu in Bunkăr, nu ne vede nimeni acolo.